מאמר


יש דמיון בין אפילציה במחט להסרת שיער לצמיתות באמצעות IPL  . אור ה IPL חודר לעומק הדרמיס, נקלט במלנין המצוי בזקיק ובשורש ומחמם אותו לטמפרטורה גבוהה למשך זמן קצר ביותר. החום משמיד לצמיתות אך ורק את השערה ובכלל זה את השורש והבלט שאחראי להתחדשות השערה (ציור 1). ואולם בנבדל מאפילציה במחט, הפעולה של מכשור המבוסס על טכנולוגיה של אור נעשית במהירות על פני אזורים נרחבים כך שמספר רב של שערות מושמדות בכל הבזק. יתרונות נוספים הינם שהפעולה אינה פולשנית ורמות הכאב נמוכות יחסית לאפילציה במחט.
בשיטת האפילציה המבוססת על לייזר או הבזקי אור, הרקמות האחרות אינן נפגעות היות והטמפרטורה שלהן אינה מגיעה לרמת החום של השערה. לכן קוראים לשיטה הזו – פוטו-טרמוליזה בררנית  (selective photothermolysis). כלומר השמדת שיער באמצעות חום, שמקורו באור, מבלי לפגוע באברים אחרים.

מהו אור?

קרני אור מתקדמות במרחב במהירות רבה ובצורה גלית. המרחק בין קצות הגלים נקרא אורך הגל. זהו מרחק קטן ביותר אך ניתן למדוד אותו במדויק. יחידת המידה נקראת ננו-מטרים.
 גל בתנועה במהירות האור. לכל גל "אורך גל" המבוטא בננו-מטרים.  

איזה אורכי גל אנו רואים? 

כידוע אנו מסוגלים לראות רק קרניים בעלות אורכי גל מסוימים. לאור נראה לעין אורכי גל מ- 450 עד 750 ננו-מטר. לכל אורך גל בתחום הזה צבע משלו על פי הספקטרום. אור מחוץ לתחום הזה אינו נקלט על ידי העין האנושית.
 התחום הנראה: מ- 450 עד 750 ננו-מטר. משמאל קרינת אולטרה-סגול, מימין אינפרא-אדום.
קרינה בתחום האינפרא-אדום משמשת ברפואה שנים רבות ואינה מסרטנת.

מהו לייזר?

הלייזר הינה קרן אור מקבילה בעלת כוון התקדמות ישר במרחב. לעומתה אור נראה מתפזר לכל הכוונים. לכן ניתן לכוון את קרן הלייזר ולמקד אנרגיה רבה על פני שטח קטן. 

לייזר נע בכוון ישר, לעומתו אור מתפזר.


ניתן לרכז את האנרגיה של הלייזר בנקודה קטנה


מה עוד מבדיל בין הלייזר וקרני אור?   

גם הלייזר היא קרן אור אולם מה שמייחד אותה בנוסף היא העובדה שלכל קרן לייזר יש רק אורך גל אחד – כלומר זהו אור בעל "צבע" יחיד. ישנם סוגים רבים של לייזרים אולם לכל אחד מהם יש אך ורק אורך גל אחד 

האם קרני לייזר מזיקות? האם הקרינה מסוכנת?

הלייזר שאנו משתמשים בו להסרת שיער אינו מסרטן. השימוש בלייזר להסרת שיער מאושר שנים רבות ע"י משרדי הבריאות השונים בעולם. אין לטעות - הלייזר איננה קרינה של גלי רדיו או של רנטגן. זוהי אלומה של קרני אור אשר חודרת לדרמיס לעומק של מילימטרים בודדים בלבד ומחממת את השיער במהירות. יחד עם זאת יש לזכור שחשיפה ממושכת לקרני אור בתחום האולטרה סגול (משמאל לתחום הנראה בציור 3) מסוכנות לבני אדם. לכן איננו משתמשים בהסרת שיער ובטיפולי גוף אסתטיים אחרים בלייזר בעל אורך גל בתחום האולטרה סגול. מכשירי הלייזר והIPL הנפוצים עובדים בתחום אורכי גל ארוכים הקרוי אינפרה-אדום, מימין לתחום הנראה.   

מדוע קרני האור מחממות את המלנין?

כולנו יודעים שאור השמש נספג טוב יותר בעצמים כהים מאשר בבהירים. אפשר לכן להבין שמכשירים מבוססי אור, בין אם לייזר או IPL, משתמשים באורכי גל שיש להם ספיגה גבוהה יחסית במלנין. אילולא כן לא היינו מצליחים לחמם ולהשמיד את השערה. ציור 6 מדגים את האפשרויות השונות של תגובה בזמן שמקרינים אור על רקמה. בהתאם לסוג החומר עליו מוקרן האור ולאורך הגל יתכנו שלוש אפשרויות: אור יכול להיות מוחזר (כמו ממראה) או לחדור ולהתפזר בעור (כמו בזכוכית חלבית) או להיספג (כמו במלנין).

ספיגה של אור במלנין גורמת לחימום. פיזור אינו מחמם.


מהו אורך גל היעיל ביותר להסרת שיער?

"מקדמי הספיגה" במלנין ביחס לאורך הגל. יש כלל פשוט: ככל שאורך הגל ארוך יותר חלק קטן יותר מהאור נספג במלנין וחלק גדול יותר חודר ומתפזר ברקמה. לחילופין ניתן לומר שאור בעל אורך גל קצר יחמם מלנין טוב יותר מאשר אור באורך גל ארוך (בהנחה שהאנרגיה זהה). 

מקדמי ספיגה במלנין ובדם ביחס לאורך גל.

ככל שאורך הגל גבוה יותר, הספיגה במלנין נמוכה יותר.

לכן מכשירים מסוימים מאפשרים למשתמש לבחור ידית טיפול בעלת אורך הגל המתאים ביותר לכל מטופל על פי גוון עורו. ככל שהמטופל בהיר יותר נשתמש באורך גל קצר יותר לקבלת תוצאות טובות יותר. לחילופין כאשר המטופל בעל גון עור כהה נעדיף להשתמש באורכי גל ארוכים.


לסיכום - לכל אורך גל, בין אם מדובר בלייזר או בהבזקי אור, יש "מקדם ספיגה" משלו למלנין. מקדם הספיגה קובע איזה חלק מהאור ייספג במלנין השיערה ואיזה חלק יחדור לעור ויתפזר. כדי להסיר שיער אנו נשאף לעבוד עם אורכי גל בעלי ספיגה גבוהה יחסית למלנין.

בדרך כלל מכשירי IPL עובדים בתחומים:
 550-950 ננומטר (מתאים במיוחד לבעלי גוון עור בהיר)
ו\או 650-950 ננומטר (לבעלי גוון עור כהה)

האם גם עובי השערה חשוב כשבוחרים את אורך הגל?

כן. שיער שחור ועבה ניתן להסיר גם עם אורכי גל ארוכים. מאידך כשהשיער בהיר ודק רצוי להשתמש באורכי גל קצרים יותר (ולהתאים את רמת האנרגיה לגוון העור של המטופל – ראו להלן). 

האם יש הבדל בין עומק החדירה לרקמות של לייזרים שונים בתחום האינפרא-אדום?

בתחום אורכי הגל  מתקיים הכלל: ככל שאורך הגל ארוך יותר הספיגה במלנין נמוכה יותר.
לכן יותר אור יחדור לתוך הרקמה לעומת המצב באורכי גל קצרים.

עומק חדירה של לייזר ו IPL לרקמה לפי אורך גל

היתרון של IPL הוא שהספיגה במלנין גבוהה יותר

האם האנרגיה (עוצמה) של ההבזק חשובה?

ככל שהאנרגיה רבה יותר החימום של השיער רב יותר ולכן הסיכוי להשמיד שערות לצמיתות גבוה יותר.
ככל שאורך הגל ארוך יותר עומק החדירה לרקמה גדול יותר אולם נדרשת השקעת אנרגיה רבה יותר.

האם יש קשר בין אורך גל לכמות האנרגיה?

לא – אלה שני פרמטרים שונים. את רמת האנרגיה לסמ"ר מבטאים במושג "שטף". במכשור להסרת שיער השטף המופעל בכל הבזק צריך להיות מצוין על גבי צג המכשיר במדויק על מנת שהמפעיל ידע ויתעד את רמת האנרגיה שהופעלה ליחידת שטח טיפול. (שטף מבוטא בג'אול לסמ"ר כאשר ג'אול היא יחידת מידה של אנרגיה).

מה הסכנות שבעבודה עם שטף גבוה מידי?

היות וגם האפידרמיס מכיל מלנין הסכנה הינה חימום יתר של העור והיווצרות כוויות ופיגמנטציה. לכן יש להתאים את רמת השטף לכל מטופל לפי גוון העור, צבע ועובי השיער. יש להתחשב גם באזור הגוף המטופל.

האם יש הבדל בין הבזק של לייזר להבזק של IPL ?

בעקרון לא. הבזק הוא הקרנה של כמות אנרגיה מסוימת על פני יחידת שטח מסוימת במשך זמן מסוים. בכל מה שקשור להבזקים חשוב לדעת אם הם קצרים או ארוכים (כלומר את "משך ההבזק" או "רוחב פולס"). 

מהו "רוחב פולס"?

חלון הזמן להכנסת האנרגיה ומבוטא בד"כ במילי שניות (אלפיות השנייה).

מתי רצוי להשתמש ברוחב פולס קצר ומתי בארוך?

אם ההבזק קצר מידי למשל 10 אלפיות שנייה - רק חלק מזקיק השיער ניזוק והשערה עלולה לפרוץ מהזקיק לפני שהחום מגיע אליה.
אם ההבזק ארוך מידי למשל 100 אלפיות שנייה -יותר מדי חום עובר לאזורים הסובבים את השיער וכתוצאה מכך עלולות להיות תופעות תרמיות בלתי רצויות.
לסיכום: הבזק קצר מתאים לשיער דק בעוד שהבזק ארוך מתאים יותר לשיער עבה.

יש להקפיד על שימוש נכון ברוחב פולס הממלא תפקיד חשוב בקביעת יעילות הסרת השיער לפי עוביו.


מה המושג הנכון - הסרת שיער או הפחתת שיער? 

למעשה יש להשתמש במונח הפחתת שיער לצמיתות או דילול שיער ולא הסרת שיער מלאה (100%). אנו מקטינים את כמות השיער על ידי הריסת שורשים אולם אין אפשרות להתחייב לכך שכל השיער יוסר לצמיתות. בד"כ תושג הפחתה של כ-80% במהלך 4-10 טיפולים במרווחים של 1-3 חודשים בין הטיפולים.

ג. שאלות הנוגעות לטיפול  


האם אפשר להשמיד את כל השיער בטיפול יחיד?


היות ושיער מתחדש במחזורים (ציור 10) אפשר להסיר ביעילות שיער בשלב האנגן (צמיחה) בו יש רצף של מלנין עד לשורש. שורשים שאינם מחוברים לזקיק לא יתחממו מספיק בשל מיעוט מלנין בסביבתם הקרובה. ואולם רק חלק מהשיער נמצא במצב צמיחה בכל עת. מחזור שיער נמשך מספר חודשים במרבית אזורי הגוף למעט בזרועות שם הוא קצר יותר. כלל אצבע הוא שנדרשים שני מחזורי שיער, כ-9 חודשים, באזורים אלה על מנת להפחית שיער לרמה הנדרשת. 


יעילות גבוהה בעיקר כשהשיער בשלב האנגן


כל כמה זמן יש לחזור על הטיפול?

בדרך כלל פעם בחודש בשלב ראשון ואח"כ המרווח נפתח לפי הצורך ובהתאם לגיל, אזור הטיפול ומאפיינים אחרים של המטופל.

באיזה אזורי גוף וסוגי שיער קשה יותר לטפל ?

בשפה העליונה אצל נשים נדרשים יותר טיפולים.יתכן, אך אין ודאות, שהדבר קשור בכך שקוטר הפקעת גדול יותר מאשר באזורים אחרים וזווית השיער שונה גם כן. מאידך קשה להשמיד שיער דק ופלומתי היות ואין בו מספיק מלנין – למשל פלומה בפנים. המצבים הקשים ביותר הינם שיער דק וגוון עור כהה - במצב זה הסלקטיביות נמוכה.
אצל גברים ניתן בדרך כלל להשיג הפחתת שיער טובה בכל אזורי הגוף, הגב נחשב לאזור הקשה ביותר.
כידוע לא ניתן להסיר שיער לבן או בלונדיני היות ואי אפשר לחממו. ישנו תכשיר (מלדין) הצובע את חלקה הפנימי של השערה במלנין. הסערה מקבלת גוון חום וכך מתאפשרת הסרתו בעזרת שטף גבוה ומשך פולס קצר.  

מהם הגורמים שקובעים את יעילות הטיפול?

ישנם מספר גורמים שמשפיעים על יעילות הטיפול לדוגמא:
1.       ככל שהשיער עבה יותר וכהה יותר קל יותר להשמידו.
2.       ככל שהשיער מכיל פחות מלנין קשה יותר להשמידו.
3.       ככל שהעור בהיר יותר ניתן להפעיל שטף גבוה יותר מבלי לגרום לתופעות לואי בלתי רצויות ובכך ליעל את הפעולה.
4.       ככל שגוון העור כהה יותר יש להיזהר בהפעלת שטף גבוה. לכן הפעולה פחות יעילה.
5.       ככל שצפיפות השיער נמוכה יותר המטופל חש פחות כאב ולכן אפשר להעלות שטף. (שיער צפוף מלווה בדרך כלל בתחושת כאב רבה יותר). 
6.       ככל שהגיל גבוה יותר קל יותר להסיר שיער.
7.       ככל שהשטף גבוה יותר, כבר מהטיפול הראשון, הפעולה יעילה יותר.

מדוע הטיפול הראשון חשוב במיוחד?

מטיפול לטיפול מספר השערות הולך ופוחת. בהתחלת הטיפול יש הזדמנות להשמיד מספר גדול יחסית של שערות לעומת הטיפולים הבאים. יש לציין גם שפעולה בשטף שאינו מספיק גבוה עלולה לגרום לפגיעה זמנית וחלקית בשערה אשר תתאושש בהמשך ותהפוך לפלומה קשה להסרה. לכן הפעלה נכונה של המכשור בשטף המקסימאלי האפשרי ובהבזק מתאים (קצר או ארוך, לפי סוג השיער) כבר מההתחלה חשובה ביותר להמשך ההצלחה.   

במי אסור לטפל?

אין לטפל באנשים שזופים, נשים בהריון, מי שנוטל תרופות ועשבי תיבול הרגישים לאור, מי שסובל מאפילפסיה וסכרת לא מיוצבת, דלקת פעילה כגון הרפס באזור המטופל חולי סרטן במיוחד סרטן העור.

מהן הסכנות?

האפידרמיס רגיש לטמפרטורה גבוהה. כאשר האור מחמם את האפידרמיס חימום יתר (כמו במקרה של גוון עור כהה) או בהפעלה בעת שיזוף עלולות להיווצר כוויות ותתכן גם פיגמנטציה (היפר או היפו). היפו פיגמנטציה נעלמת בד"כ בתוך כ-6 חודשים. היפר פיגמנטציה עלולה להישאר זמן ארוך יותר. לכן מקובל לבצע ניסוי לפני כל טיפול. הניסוי מאפשר לאמוד את תגובת העור. מקובל גם להשתמש בג'ל אשר סופג את החום הנפלט מעור. כמוכן יש להגן על העיניים הן בלייזר וIPL .

מהם האמצעים החשובים למניעת כוויות?

 קירור בגוף הידית מקטינים את הסכנות של כוויות ומורידים את רמת הכאב בעת הטיפול.

האם תמיד אפשר להבטיח תוצאות לצמיתות?

אצל ילדות בגיל ההתבגרות ואצל נשים הסובלות מהירסוטיזם (נוכחות הורמונים אנדרוגיניים) התוצאות אינן לצמיתות. בשל שינויים הורמונאליים השיעור עלול לחזור.

האם אפשר לחזור על הבזק פעמיים באותו מקום?

אם ההבזק חזק מספיק אין לחזור על אותו אזור פעמיים מחשש לנזק תרמי (כוויות). כשההבזק חלש אפשר לחזור. בד"כ ניתן להבחין בעוצמת ההבזק על פי תגובת העור.

איך נראית התגובה של העור מיד לאחר הטיפול?

ניתן להבחין באדמומיות סביב הזקיק האדמומיות תעבור בתוך כשעה או מספר שעות (תלוי בשטף).  

האם חייבים לגלח השערות לפני הטיפול?

אפשר לגלח או לקצוץ או להסיר שיער במשחות אשר פועלות על שיער חיצוני בלבד.
אין לעבוד על שיער ארוך אחרת יגרמו כוויות בשל שריפתו מעל פני העור.

איך יודעים שהשיער הושמד?

ניתן לאבחן השינויים הבאים: השיער שהושמד שוקע, ויש ריח של חריכה על גבי משטח המגע של הידית עם העור. בתום הטיפול ניתן למשוך שיער ששקע עם פינצטה ולהוציאו בקלות אולם בתוך שבועיים הוא ינשור מעצמו.  

ד. שאלות הקשורות למכשור


מה ההבדלים בין לייזר לIPL?

1.       לייזר עובד באורכי גל ארוכים יותר ולכן הוא מתאים לשיער עבה\שחור יותר.

2.       כדי להשיג את אותו אפקט יש להפעיל יותר שטף בלייזר לעומת IPL.
3.       בשל שימוש בשטפים גבוהים יותר, טיפול לייזר בד"כ מחייב שימוש באמצעים להפחתת כאב. משחה לאלחוש או גז צחוק. אולם זה מאריך את זמן ההמתנה לטיפול.
4.       לא נמצאו הבדלים מהותיים ביעילות הטיפול בין לייזרים ל IPL-ים מאיכות גבוהה.
5.       ללייזרים ידית טיפול בעלת שטח קטן יותר מאשר למרבית מכשירי ה IPL לכן יש להפעיל יותר הבזקים (פולסים) לכיסוי אזור הטיפול. בד"כ לראש לייזר שטח של 1 סמ"ר בעוד שמרבית ה-IPL ים מגיעים לשטח של 4-8 סמ"ר.
6.       ביטוח מקצועי להפעלת לייזר מחייב רישיון רופא. קוסמטיקאיות יכולות לעבוד ב IPL.





ייתכן והנושאים הבאים יעניינו אתכם גם, לחיצה על הנושא: